Connor Schumacher – Brieven van een ‘dwaas’

20 november 2015

Cultuurjournaliste Lisa Ruskus en choreograaf Connor Schumacher schrijven elkaar brieven rondom het Moving Futures Festival en de première van zijn nieuwe voorstelling The Fool. Volg de briefwisseling op dit blog.

Tilburg, 5 november 2015

Beste Connor,

Hoe gaat het? Druk met repeteren en optreden voor Moving Futures?

Ik vind het jammer dat ik niet bij je première kon zijn, maar misschien kun je me erover vertellen. Ik heb gelezen dat het ‘The Fool’ (De Dwaas) heet en dat het gaat over de relatie tussen de performer en het publiek. Hoe ben je op dit idee gekomen? En wie is eigenlijk ‘de dwaas’?

Ik zat te denken aan artiesten die je dwaas zou kunnen noemen. En toen dacht ik aan Dalí, die ooit in een reclame speelde voor chocolade. Ik zal je een link sturen naar het filmpje. Wie vind jij dwaze artiesten? En inspireren ze jou?

Ik kijk uit naar je brief!

Groeten!
Lisa


Rotterdam, 8 november 2015

Beste Lisa,

Ik leef nog! Het culturele herfstseizoen is altijd behoorlijk hectisch, maar het leven begint weer een kalmer ritme te krijgen nu we de première hebben gehad. Nu heb ik tussen de voorstellingen in wat tijd om na te denken over de eerste twee uitvoeringen daarvan en uit te zoeken hoe het stuk kan groeien.

Het is niet zo erg dat je de première gemist hebt. Een van de bijzondere dingen aan Moving Futures is dat het een rondreizend festival is. We komen over een paar weken naar Tilburg en tegen die tijd is The Fool waarschijnlijk een betere voorstelling dan de eerste keer; meer secuur zou je kunnen zeggen.

Wat betreft het idee en het concept:
Ik heb geprobeerd om voor mezelf de waarde van performance te vinden vanuit mijn achtergrond in dans. Door middel van de performances die ik tot nu toe heb gemaakt heb ik de grenzen onderzocht van de media
die je kunt gebruiken in een performance terwijl het nog steeds gezien wordt vanuit het perspectief van dans. Dit keer wilde ik écht het lichaam gebruiken om te zien hoe helder we kunnen communiceren door middel van expressie. Ik vroeg me af hoeveel ruimte er overblijft voor het publiek om onze performances te lezen en er betekenis aan te geven als je met het lichaam werkt. En wanneer gaan we een echte verbinding aan met ons publiek?

Wie is de Dwaas? De Dwaas is een symbool uit de Tarot. Het is kaart nummer nul. Je zou kunnen zeggen dat De Dwaas zowel het begin als het eind is van het kaartspel. Het proces door het kaartspel heen, zou je de reis van de Dwaas kunnen noemen. Men zegt dat het de rol van de Dwaas is om het bewustzijn te doen ontwaken. Ik heb dit gegeven gebruikt om een personage te creëren dat me zou helpen om een performer te worden die ik in het begin nog niet kon zijn. Ik denk dat de Dwaas in feite staat voor bewustzijn. Het betekent dat je de lagen van context om je heen begrijpt en dat je weet wanneer je de rationele regels die je jezelf oplegt, moet vasthouden of juist los moet laten.

Wie ik denk dat dwaze kunstenaars zijn? Ik denk niet dat ik in staat ben om anderen te labelen  als dwaas binnen de definitie die ik erop nahoud. Ik heb denk ik meer tijd nodig om uit te zoeken wat een echte dwaas is.

Dwaas Dwaas Dwaas Dwaas Dwaas. Wat een woord.

Het is een rustige zondagavond hier. Ik denk dat ik even mijn ogen dicht doe en ga luisteren naar wat er buiten allemaal gebeurt.

Tot de volgende keer.

– Connor