Festive Premiere-Night during Moving Futures Rotterdam

22 February 2019

Niet één, niet twee, maar maar liefst drie premières luidden op 20 februari de Rotterdamse editie van het Moving Futures Festival in! Na een inspirerende meeting met professionals uit het veld was het tijd om het resultaat van het harde werk van onze choreografen Ingrid Berger Myhre, Joseph Simon en Ibon Salvador Bikandi te bewonderen. Onze correspondent ter plekke Carolyn Verduyn geeft 3x een sfeerimpressie. Beeld: Rob Hogeslag

 

”Wat gebeurt er als een componist opeens gaat dansen? Of wanneer een choreograaf muziek gaat maken? Nuchter en dicht bij zichzelf blijvend gingen Ingrid Berger Myhre en componist Lasse Passage in het humoristische duet Panflutes & Paperwork aan de slag met percussiestokjes, probeerden ze door elkaars armen te springen en vonden zo uiteindelijk toenadering tot elkaar. ”

 

” Terwijl het publiek bijna de gehele voorstelling in het donker zat, werd plotseling een harde voetstap naast je hoorbaar. Gehijg aan de andere kant van de zaal. Een plotselinge kreet. Een lichtflits, die het silhouet van een wezen lijkend op een mens toont. Maar is het dat ook?” Caroline Verduyn over Blur #1 van Ibon Salvador Bikandi

 

”In donkere kledij sluipt een figuur langs de achterwand. Wil de figuur daar op het podium onzichtbaar zijn? We zien hem toch. Langzaam breekt hij open en in vloeiende, lange lijnen suizen zijn benen door de lucht, om vervolgens op te staan en een klassieke balletarm te vervormen tot een vloeiende aanzet die als elektriciteit door zijn lichaam schiet. Dit is een kameleon in actie. Mis hem niet, kameleons zijn zeldzaam.” Over Chameleon van Joseph Simon.

Tip: Ter ere van zijn vijfde editie reist het Moving Futures Festival langs zijn makers me vijf urgente vragen. Lees hier de funky en intellectuele antwoorden van Joseph Simon