Q&A met Annemijn Rijk

18 april 2021

Annemijn Rijk vertelt over haar choreografische benadering en haar nieuwe stuk Last Resistance

 

Wat was de inspiratie om Last Resistance te creëren?

Mijn voornaamste inspiratie voor het maken van mijn werk is het delen van intieme, persoonlijke ervaringen en verhalen. Verhalen die we vaak proberen te verbergen of bang zijn om te delen. Om deze verhalen te vinden, probeer ik radicaal eerlijk te zijn. Naar mezelf, maar ik nodig ook anderen uit om radicaal eerlijk te zijn in gesprek met mij. Ongeveer 1,5 jaar geleden merkte ik dat ik een coping-mechanisme heb dat te maken heeft met escapisme. Ik nodigde mezelf uit om er radicaal eerlijk over te zijn, verdiepte me erin en ontwikkelde langzaamaan het concept voor Last Resistance.
Last Resistance werd een voorstelling over hoe, vooral als we jonger zijn, onze enige manier om te overleven soms is door te ontsnappen, fysiek of mentaal. Over hoe bepaalde ervaringen opgeslagen liggen in ons lichaam en later in het leven naar buiten kunnen klappen, onaangekondigd en ongevraagd. En over hoe sommige coping-mechanismen, als ze niet als zodanig worden herkend, verslavingen kunnen worden en kunnen hinderen in plaats van helpen. Voor Last Resistance heb ik inspiratie uit mijn persoonlijke ervaringen gehaald en deze vervolgens omgezet tot een meer universeel verhaal voor een jonge man.

Hoe was het onderhanden werk en hoe werkte u samen met uw medewerkers?

Het creatieve proces was leerzaam en ontzettend prettig. Ik werkt met danser Blazej Jasinski en we besloten allebei om ons volledig aan het proces toe te wijden. We wilden alles geven. Blazej en ik hebben nooit eerder samengewerkt, dus we moesten elkaar in het begin zien te “vinden”. We hebben gezocht naar manieren om een ​​verhaal fysiek te vertellen zonder het te letterlijk of clownesk te maken, en naar manieren om Blazej op het toneel te laten communiceren met de vrouwelijke stem, zonder dat zijzelf fysiek op het podium aanwezig is. We vonden een sleutel in ademhaling, beperkt ruimtegebruik, uitputting, luisteren en focus. De inbreng van Blazej was een groot en waardevol onderdeel van het proces. Het voelt alsof we iets hebben gemaakt dat uit mijn hoofd kwam, een thuis vindt in zijn lichaam en we nu samen uitdragen.

Hoe zou je dit stuk omschrijven in vergelijking met de rest van je werk?

Ik denk dat het maken van dit werk een kans was om dieper in mijn methodiek te graven en nieuwe manieren te vinden om het lichaam te laten communiceren. Nieuw is het gebruik van de teksten die ik voor de voorstelling heb geschreven. De minimale maar explosieve bewegingskwaliteit is iets dat ook terug komt in werk dat ik eerder heb gemaakt. Deze voorstelling is een “dark piece”, maar heeft ook absurde, humoristische en hoopvolle lagen. Het gelaagde werken is iets dat ik wil blijven onderzoeken.

Wat kan het publiek verwachten voordat ze naar Last Resistance kijken?

Last Resistance is een live optreden, maar we hebben ons best gedaan om het zo goed mogelijk op camera vast te leggen. Het scherm creëert enige afstand tot de voorstelling, maar via de camera konden we ook goed inzoomen op Blazej’s lichaam, waardoor er een intieme sfeer ontstaat. Tegen het publiek zou ik zeggen: neem de tijd om in de voorstelling te komen, en als je eenmaal binnen bent, laat het je dan meenemen op reis. Zoals Blazej aan het begin van de voorstelling zegt: This is a love story.

 

Last Resistance
Online te zien:
woensdag 28 april, 20.00 uur
Kaarten € 9,00
Koop hier je kaarten