Context Programma voor Professionals: ‘Building a sustainable practice’

Dansmakers Amsterdam & Moving Futures nodigen jou uit om samen te komen rond het thema: Hoe bouwen we als makers aan een duurzame praktijk en hoe koesteren we deze?

We initiëren de bijeenkomst door middel van drie sprekers, elk met hun eigen visie en ervaring: Roberto Casarotto, Saskia de Leeuw en Alida Dors, om later in kleinere groepen in gesprek te gaan met alle deelnemers. Wendy Lubberding (schrijver, journalist) is uitgenodigd om de middag te modereren.

We heten je van harte welkom je eigen ervaring en visie met ons te delen en aan te schuiven bij deze bijzondere sessie.

WANNEER: 23.05, 13:30 – 16:00 WAAR: Dansmakers Amsterdam

Gratis entree – Reserveren via: ruth@dansmakers.nl

Wervelende Dansact & Aperitief

Van  22 t/m 25 mei beleef je het universum van dans bij Dansmakers Amsterdam en Theater Bellevue met dagelijks een interactief en veelzijdig Moving Futures festival programma.

De eerste dag van het Moving Futures festival in Amsterdam wordt feestelijk ingezet met een welkomst drankje, hapjes en een surprise dansact van CHRONOS, gedanst door studenten van de Academie voor Theater en Dans. Iedereen is welkom vanaf 19:45 (met een geldig ticket van het festivalpogramma Dans zonder Grenzen>>>). We vieren niet alleen de start van het festival in Amsterdam maar ook de première van Not on this Earth van Keren Rosenberg & Charlie Prince. 

Aansluitend om 20:30 kun je naar het festivalprogramma met naast de première ook nog Bored to Death van Judith Clijsters en een filmprogramma van Cinedans.

Dansworkshop DIFF Dance Centre

Ga de vloer op en beleef zelf de kracht van het lichaam en de dans. Jong en oud, met of zonder ervaring, iedereen is welkom om dans te ervaren en te delen. Workshop door een van de docenten van DIFF Dance Centre.

Inleiding in de hedendaagse dans – Sanne Wichman

Een kennismaking met Moving Futures, onder leiding van Sanne Wichman, voor je ondergedompeld wordt in de festivalavond. Leer de makers en hun werk kennen en ga aan de slag gaan met uitgangspunten van de voorstellingen. Je krijgt een (historische) context van waaruit de performances bekeken kunnen worden. Een introductie van 30 minuten, voor niet-kenners met een nieuwsgierige geest of dans-kenners met zin in een nieuwe blik op hedendaagse dans.

Live poëzie door Wout Waanders

Iedere festivaldag zal Nijmeegse Stadsdichter Wout Waanders live-dichten na afloop van de voorstellingen. Wout maakt tijdens de voorstelling notities van wat er gebeurt op het podium, maar ook in het publiek. Wat maakt de dans los? Na afloop van de voorstelling hoor je zijn poëtische impressie.

Kunst, het lichaam en jouw identiteit

Annelie David, voormalig danser en choreograaf voor o.a. Het Nationale Ballet, Stichting Pure Dance Company, Danswerkplaats, gaat in gesprek met NEON, de makers van de voorstelling Körper. Hoe is geëngageerde dans in de afgelopen jaren veranderd en/of hetzelfde gebleven? Hoe verandert een lichaam, hoe verandert de wereld, door de jaren en door de dans? Voordat we de diepte induiken, leidt Annelie David het publiek door een korte lichaamsbewustzijnsoefening.

Life-line

Dit is het lichaam waar je het mee moet doen. Van begin tot eind. Maar hoe zorgen we voor dat lichaam? Voelen we ons erin thuis? In het dagelijks leven staan we hier niet veel bij stil en daarom is dat precies wat we in dit programma wel gaan doen. Op interactieve wijze doen we onderzoek naar hoe we over ons lichaam denken en hoe we het behandelen.

Mens vs. Machine

Hoe creëer je bezieling in een robot? Poppenspeler en theatermaker Tim Hammer deed er onderzoek naar. Waar we in technologie graag alle gebreken weg willen poetsen, nam Tim ze juist onder de loep. Identificatie door imperfectie. Door de gebreken van de robot (in spraak en beweging) tot karaktereigenschappen te maken, kunnen we er sympathie voor voelen. Tijdens dit programma zal Tim Hammer samen met een danser van de Arnhemse Meisjes, schrijver Martin Rombouts en de robot samen met het publiek onderzoeken wat een beweging natuurlijk maakt.

Monumentum

Een ode aan de kwetsbaarheid.

De mogelijkheid om de traditionele beschouwende wereld van de toeschouwer te veranderen geeft nieuwe speelruimte. Wat als we het gezichtspunt drastisch veranderen? En wat als je als toeschouwer midden in de intieme ruimte tussen een man en een vrouw word gezet? Hoe ga je om met de rol van voyeur zo dicht op de huid, met de volledige vrijheid om ieder plooitje ongegeneerd te bestuderen en daarbij zelf te kiezen waar je op focust?

Dit drieluik bestaat uit drie films, waarbij in iedere film een stel van een andere leeftijd – tussen 20 tot 70 jaar – te zien is.

Het bewegingsconcept is minimalistisch: in een verstilde, langzame beweging proberen de twee zich constant te verhouden tot elkaar, tot de lichtbron en de onmetelijke ruimte eromheen. Je ziet toenadering en strijd; een ambigu spel tussen kwetsbaarheid en kracht. Zo dicht op de huid verandert een plooitje, de klopende slagader, een gespannen pees in een monumentaal landschap. Wie ben jij in dit landschap?
Bob Driessen en Vloeistof vonden elkaar in de gezamenlijke fascinatie voor ruimtebeleving en vr-film. Al jaren geleden wilde Bob aan de slag met 360-film; nu is de technologie er eindelijk klaar voor. Ze stapten het onderzoek in door niet alleen naar de grenzen te kijken van wat hardware aankan, maar juist ook eroverheen.
NO STATEMENT

Eén lichaam, ogenschijnlijk in rust.

Zes houdingen.

Verschillende perspectieven.

Karel Tuytschaever heeft voor deze installatie twee uitgangspunten: een specifieke situatie en een individuele benadering. Vanuit De Nieuwe Vorst als thuistheater – haar historische, sociale en esthetische context – en met het lichaam als medium, nodigt hij uit tot kijken.

Umrao&Me

Umrao&Me is een vernieuwende lecture performance met tekst, muziek en beeld waarin choreografe en performer Nikita Maheshwary haar brieven met het publiek deelt. Het zijn persoonlijke brieven die zij schreef aan de legendarische 19e eeuwse tawaif performer Umrao Jaan Ada over wat het betekent om een vrouwelijke kunstenaar te zijn in de hedendaagse maatschappij. De brieven gaan onder meer over de male & female gaze, politiek in de kunst, schoonheid en slonzigheid.

STRANGER (studiopresentatie)

Karel Tuytschaever wil een ode brengen aan hem: de man.

Wie en waar is hij?
De man zoekt zichzelf.

De man lijkt vandaag verdwenen.
Wat betekent het om hem te zijn?

STRANGER flirt met de verschillende deelpersoonlijkheden van het verschijnsel man, en poogt het manbeeld opnieuw op scherp te stellen. Deze voorstelling verbindt dans met film, en legt de perspectieven van één kwetsbaar mannelijk lichaam bloot.

Film & Dans Talent Talk – Pop Up Cinema ism DansBrabant

Op vrijdag 10 mei zijn filmregisseur Ramón Gieling en choreograaf Pim Veulings te gast bij Moving Futures in de Talent Talks van Pop Up Cinema. Aan de hand van filmfragmenten, overtuigingen, herinneringen en toekomstdromen gaat Meike van Zandvoort met hen in gesprek. Het belooft een mooi interview te worden, liet ze ons al weten, over muziek, de invloed van Forsythe, groot denken, het vinden van een gezamenlijke taal, poëzie en musical. En het zal vast ook over dans gaan.

Afgelopen april hielden filmregisseur Ramón Gieling – die eerder o.a. de veelgeroemde documentaire Johan Cruijff: En un momento dado maakte en choreograaf Pim Veulings audities in de studio’s van DansBrabant, op zoek naar dansers voor Ramóns nieuwste film Poor Boy. Negen mannen en zes vrouwen kozen ze, waaronder Evangelos Biskas, Rohiet Tjon Poe, Alison Duarte, Marit Beentjes, Celine Werkhoven en Majon van der Schot, allen dansers die via hun banden met Fontys geen onbekenden zijn in Tilburg. Komende herfst wordt er getraind met choreograaf Pim en worden de dansscènes opgenomen. Hiermee wordt Poor Boy geen dansfilm, wel een film met dans, of een film waarin de dans op zijn minst een opmerkelijke rol speelt. Niet voor niets maakte Ramón Gieling in 1996 de documentaire Detail Unwound over de bijzondere samenwerking tussen choreograaf William Forsythe en componist Thom Willems. Zijn fascinatie voor de dans is groot. Met het script voor Poor Boy en met verschillende samenwerkingen op Brabantse bodem, wisten Ramón en zijn team zich te verzekeren van de ondersteuning van Brabant C. Met de belofte om waar mogelijk kennis te delen en inspiratie en energie te brengen. Vandaar ook deze Talent Talk. De hoofdrollen in Poor Boy worden gedragen door 3 befaamde acteurs: Thekla Reuten (o.a. The American), Johan Heldenbergh (o.a. De Helaasheid der Dingen, Broken Circle Breakdown) en Valentijn Dhaenens (o.a. Stranger in Paradise).

Synopsis Poor Boy
Regisseur Boy Talma maakt na 7 jaar weer een film, met de mythologische figuur en womanizer Sisyphus als hedendaagse hoofdpersoon en de schilderijen van Jeroen Bosch als magische achtergrond. Vlak voor aanvang verneemt Boy dat hij nog 9 maanden te leven heeft. Hij besluit het vonnis geheim te houden, maar zijn leven en de muziek en dansscènes die hij bedenkt voor zijn film beginnen als een hallucinatie samen te vloeien.

Over de Talent Talks
In de Talent Talks geven makers een kijkje in de keuken van hun maakproces. Speciaal voor Moving Futures presenteren we een avond in het teken van Dans & Film. Want hoe maak je nu eigenlijk een goede dansfilm? En maak je die samen of alleen? We gaan in gesprek met professionals uit de twee vakgebieden. We brengen choreografen, dansers en filmmakers dichter bij elkaar. Ontmoet elkaar tijdens de borrel na de Talent Talks.

Dans&Durf Expo

Tijdens reizend dansfestival Moving Futures onderzoeken vijf schrijvers in gezamenlijke werksessies het nieuwe schrijven over dans. Toneelschrijver Anna van der Kruis reikt ze de helpende hand bij het afleggen van een parcours tussen kijkervaring, navelstaren en in gesprek zijn met de lezer. Danscriticus Lisa Reinheimer geeft ze meer context. Lees en zie de resultaten van deze vernieuwende schrijfcursus. Dans & Durf is een samenwerking- en intellectueel eigendom van Domein voor Kunstkritiek & DansBrabant.

Wax Me Apart

Er bestaan al duizenden jaren sculpturen, ze laten zien wat er is geweest, ze zijn een geheugen, haast gestolde tijd. Het menselijk lichaam is veranderlijk, vervangbaar, een vat voor een bestaan op een bepaald moment, terwijl het tegelijkertijd prototypes en stereotypen draagt, vormstukken van een realiteit.

Als een concrete onbeweeglijke sculptuur staat voor tijdloosheid, wat gebeurt er dan als het gecombineerd wordt met een dansperformance waarin het verstrijken van tijd zo’n empathische rol speelt?

Als de overblijfselen in een spinnenweb, als versteende lichamen die er voorheen geweest zijn: de installatie Wax me Apart is een tijdclash die plaatsvindt op een bepaald moment in een gegeven ruimte.

Maaltijd met Makers

Eet mee met de makers op het festival en geniet van een smakelijke vegetarische maaltijd of burger. Kosten: € 12,50. Meld je aan via dit formulier. 

SHOW ME (Try-out op locatie)

Try-outs in de DansBrabantDepenDance, Goudenregenstraat 15-07, Tilburg. 
9 mei van 19u – 20u 
10 mei van 17u – 18u

The100Hands zitten midden in het creatieproces van SHOW ME (première deze nazomer!) en nodigen je graag uit voor een testsessie.

SHOW ME is een dansperformance, een oefening in zien, een reflectie op jezelf blootgeven, een spel met fictie en werkelijkheid, een talkshow waar iedereen te gast is.

Samen met hun publiek tasten drie performers de do’s en don’ts rond ‘kijken, laten zien en bekeken worden’ af. Wat zijn de situaties waarin we het lichaam normaliter niet ‘sharen’ en waarom dan eigenlijk niet?

Met referenties naar online (deel)gedrag nodigt SHOW ME uit tot een gezamenlijke belevenis. Ieders aanwezigheid en keuzes worden onderdeel van een fysiek gezelschapsspel, waarin sluimerende sociale codes zichtbaar worden en aanleiding zijn voor een goed gesprek.

SHOW ME speelt in de theaterzaal, op alternatieve locaties en op festivals.

STAAN

NB: deze performance vindt plaats als opwarmer van Moving Futures Breda, een week voorafgaand aan het festival, op vrijdag 29 maart vanaf 16 uur tijdens de vrijdagmiddagborrel in MotMot Gallery, Electron, Belcrumweg 19, Breda.

Hoe ver kan je gaan zonder een stap te verzetten?

In STAAN stellen de kernleden van The100Hands elkaars vermogen om te blijven staan tot het uiterste op de proef. Hoe ver kan het lichaam geduwd, getrokken en gebogen worden zonder met beide voeten van de vloer te komen? Wat als niet het bepalen van een winnaar maar het vinden van een manier om met kracht en vol overgave door te spelen het doel is?

In dit proces duiden The100Hands niet van tevoren de inhoud, maar gaan ze op uiteenlopende plaatsen STAAN om al doende met bezoekers de diepere betekenislagen van deze ontmoeting te ontdekken, of beter gezegd, te laten (ONT)STAAN.

Foto: Sam Bierings.

Pode Ser

In Pode Ser combineert Leïla Ka theater, hiphop en hedendaagse dans. In een solo boksgevecht over grenzen, aspiraties en chaos onderzoekt ze de relaties tussen het individu en de wereld. 

De Portugese uitdrukking “pode ser” kan vertaald worden als “het zou kunnen” of “misschien wel, misschien niet”. Deze onzekerheid komt sterk naar voren in de afwisseling van dansstijlen in de solo en wordt des te krachtiger door de oprechtheid van de bewegingen en de kracht van Leïla’s podiumpresentatie.

Pode Ser is Leïla’s eerste solowerk en heeft al diverse prijzen gewonnen in haar thuisland Frankrijk. Daarnaast stond het werk op de shortlist voor de Aerowaves Top Twenty.

Cinedans 2019

Als vaste partner van Moving Futures heeft Cinedans ook voor deze editie van het festival een speciaal dansfilm programma samengesteld. Het programma is gebaseerd op de verschillende thema’s en onderwerpen van de voorstellingen uit het festival. Kortere films van verschillende choreografen en regisseurs.

 

Meereizende films

Lil Buck with Icons of Modern Art – Director: Andrew Margetson – United Kingdom 2016, 4′: Danser Lil Buck uit Chicago neemt regisseur Andrew Margretson mee op een ludieke reis door de door Frank Gehry ontworpen hallen van de ”Fondation Louis Vuitton.”

Are you multifocal – Director: Assi Weitz, Rob Gradisen – The Netherlands, 2017, 4′: In een surreële setting en met een absurde race doorheen de achterstraatjes van een buurt, focust de film op vastleggen van beweging doorheen de tijd.

Ossa – Director: Dario Imbrogno – Italy 2016, 4′: “De hele wereld is een toneel”. In dit theater laat de dans van een pop die door de tand des tijds is aangetast, ons het mechanisme zien dat de touwtjes in handen heeft.

Interference – Director: Julianna Ottlik, Kinga Kovács – Hungary, 2018, 4′: De dynamiek van patrooninterferentie: de samen- of tegenwerking van verscheidene golven op dezelfde tijd en plaats. 

Six in the Beauvoir – Director: Emma Scarafiotti, United Kingdom, 4′: De manier waarop ruimte invloed heeft op gedrag en beweging wordt uitgebeeld in een site specifieke – performance in het stedelijk gebied van Beauvoir.

Bleeding and Burning – Director: Guillaume Marin, Canada, 2017, 3′: Om een nieuw sterrenstelsel te bereiken wordt in een samenstelling van rood en zwart een baan afgelegd.

Werewolf heart – Director: Christian Weber, Dalel Bacre – United States, 2016, 4′:You’d look nice in a grave, I smile at the moon, death is on my face, And if you wait too long, Then you’ll never see the dawn again.”

 

 

Opening the Senses
Hoe bereid je je met al je zintuigen voor op het zo diep mogelijk binnen laten komen van een voorstelling? Speciaal voor Moving Futures nemen de choreografen in het festival je mee in de wondere wereld van optimale sensibiliteit en concentratie.
 
SoundSculpting muziekperformance

Patrick Housen is componist en geluidskunstenaar. Tijdens Moving Futures op 15 februari in AINSI nodigt Housen zijn publiek uit op het sonore speelveld van zijn SoundSculpting performances. Klanken van zijn bas worden onderschept, uit hun context gerukt en krijgen digitaal vervormd een nieuwe plek in een opzwepende geluidssculptuur waarin de luisteraar wordt ondergedompeld. Een spel dat danst tussen de lijnen van componeren, improviseren, reageren en communiceren.

Foto: copyright Maxime Jean Baptiste.

The Fool Plays With Himself

The Fool welcomes you! The Fool (de dwaas) is het alter ego van Connor Schumacher, een personage dat vrijuit reageert op elke situatie waarin hij zich bevindt. Hij duikt in het archief van het menselijk lichaam, reflecteert hardop, schuwt humor niet en neemt je mee in zijn – en tegelijkertijd jouw eigen – lichaam en geest.  Geef hem je vinger  – hij neemt je hand.

Not on this Earth

Deze voorstelling confronteert ons met de beperkingen die ons zijn opgelegd.

We creëren ons eigen universum door middel van onbevreesde en geëmancipeerde lichamelijkheid.

Zo verbeelden we ons het onvoorstelbare.

We zoeken naar de frictie, tussen wat we proberen te verbergen of te verzachten, het taboe tussen u en ons.

Die Verwandlung

Na een korte versie van Die Verwandlung, geïnspireerd op het boek van Franz Kafka, onderzoekt Sophie Mayeux in deze nieuwe dansvoorstelling het evolutionaire proces van het leven. Vanaf het ontstaan van de eerste landschappen en oceanen tot post-menselijke creaturen.

De karakters van Die Verwandlung reizen door de tijd, duiken in de diepte van een onbekend universum, terug naar het begin van de wereld. In deze performance worden reddingsdekens gebruikt om de verschillende transformatieprocessen te onderzoeken.

In 2016 ontving Sophie op het ITs festival de Choreography Award (voorheen Krisztina de Châtel Award) voor haar korte versie van de voorstelling Die Verwandlung.

Femke Verbeten – Cosmic Latte

Als je al het licht dat op aarde aankomt van alle zichtbare melkwegstelsels in het heelal bij elkaar op zou tellen, en aan iemand zou laten zien alsof het door één hemellichaam werd uitgezonden dan krijg je de kleur Cosmic Latte, de kleur van het universum, te zien. Tijdens deze pop-up dansvoorstelling is Theater a/d Rijn het heelal, waarin three dansers van ArtEZ dansacademie de verschillende elementen van de foyer benutten om samen een Cosmic Latte voor jou te creëren.

The PREformance Act – Arnhemse Meisjes

Door je zintuigen te stimuleren en je bewust te worden van de beweging, bereiden de Arnhemse Meisjes je voor op een avond vol hedendaagse dans. Door mee te gaan in de bewegingen van The PREformance ACT onderga je de voorstellingen van het festival op een diepere manier. Luister, voel en ervaar wat dans met je kan bewustzijn kan doen.

19:45 – 20:30 Foyer Kleine Zaal Stadstheater Arnhem

Notes on Synchrony

In een boeddhistische debat verkennen twee of meer monniken inconsistenties in hun redenering terwijl ze gestileerde bewegingssequenties uitvoeren. Neurowetenschappen hebben aangetoond dat de hersengolven van de monniken synchroniseren tijdens het debat, waardoor er letterlijk een mentale connectie ontstaat. Notes on Synchrony is een experiment waarin hedendaagse dansers en neurowetenschappers samen de betekenis van deze verbinding onderzoeken. In dit levende laboratorium van hersen- en bewegingsonderzoek is het publiek getuige van de botsing tussen twee zeer verschillende disciplines die hetzelfde fenomeen verkennen.

Fading Fire

Fading Fire is een solo over vuur en confronteert met de complexe relatie tussen mens en natuur. De solo maakt gebruik van dans om het gevoel en de aanvaring met situaties die buiten onze macht liggen te versterken en verschuift de lijn waar functie, dysfunctie ontmoet. Een onderzoek in balans, spanning en reactie. (Work in Progress)

Lois is afgestudeerd van de dansopleiding aan The Juilliard School in New York, USA, en is momenteel gebaseerd in Amsterdam.

 

Hope & Heavy Metal

In deze fysieke en muzikale solo onderzoekt Sigrid bestaande opvattingen rondom het vrouwelijke lichaam. Hoe gaat het lichaam om met eenzaamheid, woede en sensualiteit? Soms woest dan weer beheerst werkt Sigrid met, tegen en doorheen de heersende denkbeelden in.  

Hope & Heavy Metal doet een legitieme poging het meesterschap over het lichaam terug te vorderen. Een zachte oproep om de mannelijke dominantie teder en voorgoed te beteugelen.

Let op: in deze voorstelling wordt gebruik gemaakt van een stroboscoop!

 

Symposium: Lichamelijkheid in performance en dans

Tijdens Moving Futures in Arnhem organiseren De Nieuwe Oost, ArtEZ Theater en Dans en NCPA een praktijkgericht symposium over de positie van het lichaam en lichamelijkheid in dans en performance. Het symposium heeft ten doel een multidisciplinaire kennisdeling tot stand te brengen, vanuit theorie én praktijk, gericht op podiumkunstenaars en makers.

Welke lichamen worden op het podium (niet) gerepresenteerd? Hoe gaan makers om met lichamelijkheid? Wat is de betekenis en het belang van het lichaam in performance? De dialoog tussen theatermaker en choreograaf Igor Vrebac en Hoogleraar Cultuur & Inclusiviteit Liedeke Plate (Radboud Universiteit) vormt het uitgangspunt van de middag. In het praktijkgedeelte gaat een deel van de groep de vloer op en ervaren, delen en reflecteren we gezamenlijk op deze thematiek.

Donderdag 7 februari 2019, 14:00-18:00 uur, Theater aan de Rijn

Studenten van ArtEZ, de Radboud Universiteit en de HAN: gratis toegang (aanmelden verplicht!)
Professionals, makers en performers: €5,00 incl. drankje. Aanmelden via Theater a/d Rijn.

Let op: je registreert je als deelnemer OF kijker bij het praktijkgedeelte. Het praktijkgedeelte is geschikt voor alle niveau’s.

Blur #1

In Blur #1 verkent choreograaf Ibon Salvador Bikandi de grenzen van het menselijk lichaam. Hij bombardeert het lichaam met cinematografische beelden van zombielichamen, lichamen van geesten, cyborgs en robots. Tegelijkertijd ontwikkelt Ibon een tactiel werk, geïnspireerd op structuren als slijm, rubber, gelatine en plakkerigheid. Zo hackt en her-programmeert hij het menselijk lichaam met informatie en zoekt naar hoe hij het niet-menselijke en de sensatie van aanraking kan belichamen.

Körper

Körper bevraagt de onbewuste manier waarop de meesten van ons hun leven leiden. Om ons ego bevestigen en beschermen hebben we allemaal onze eigen automatismen. Maar we staan zelden stil bij de vraag waarom we bepaalde keuzes maken. Wat ons maakt wie we zijn? En wat gebeurt er als je niet conformeert aan de verwachtingen van de maatschappij? Körper is het vervolgonderzoek van Körper | Körper wat dat eerder te zien was bij Moving Futures.

Het in 2015 opgerichte NEON (Nanna Jensen (DK) en Leon Franzke (DE)) is een choreografisch collectief. NEON haalt het publiek uit de dagelijkse structuur en geeft ze een fysieke zintuiglijke ervaring mee. In Körper bevraagt NEON de onbewuste manier waarop de meesten van ons hun leven leiden.

 

Pers:
“Uitzonderlijke performers in een krachtig en ontroerend stuk” – Jury Amsterdam Fringe Award over Körper

“Met een indrukwekkende krachtsinspanning laten de dansers van NEON zien hoe de mens vastloopt in het kapitalisme” – de Volkskrant ****

“De performance ontwikkelt zich tot een gevoelig pleidooi voor onderlinge solidariteit als de enige wijze om weerstand te kunnen bieden aan het systeem. Hoogtepunt van het Amsterdam Fringe Festival” – Marijn Lems in NRC

 

Simon Keats – singer/songwriter

Simon Keats – bekend als toetsenist van The Kik – schrijft werkelijk prachtige pop/folk songs. Na zijn eerste soloplaat (Time 2014) vertrok Simon Keats naar New York om zijn ‘folky roots’ te vinden. In 2017 kwam tweede plaat Space uit. Luister alvast naar zijn muziek >

HEROES

Bosnisch-Nederlands theatermaker Igor Vrebac onderzoekt met drie vrouwelijke performers de onvermoeibaarheid van het vrouwenlichaam. Ze laten zich opzwepen door de stuwende beats van componist Tonny Nobel en testen het uithoudingsvermogen van zichzelf en het publiek. Hoe sterk kan een vrouw zijn zonder haar kracht te verliezen? In deze fysieke voorstelling wordt korte metten gemaakt met verwachtingspatronen rondom vrouwelijkheid. HEROES is daarom een ode aan de vrouw, de heldin die gezien mag worden in al haar glorie.

Choreopop

Choreopop is een gechoreografeerd muziekalbum, een kruising tussen een dansvoorstelling, een popmuziekconcert en live videoclips waar lichaam en stem onafscheidelijk worden. Muzikant Chai Blaq en choreograaf Jesús de Vega werken samen in dit multidisciplinaire project met als doel twee disciplines en hun creatieve processen samen te voegen. Beiden vinden inspiratie in dingen die gebroken lijken zoals bijvoorbeeld de maatschappij, relaties, het klimaat en lichamen. Tijdens Moving Futures wordt de voorstelling gebracht door muzikante LouLou Elisabetti.

 

Emotional Porn- Exhibition of the Self

In dit grenzeloos universum van dans en audiovisuele kunst installatie, wordt onze sociale obsessie om hedendaagse technologie te gebruiken als middel tot self-exposure onder de loep genomen. Performer/choreografe Keren Rosenberg, beeldend kunstenaar Tony Markus Sacharias en filmmaker Nicola Cavalazzi creëren een fysieke en virtuele totaalbeleving tussen lichaam, beeld en performance. Ze nodigen het publiek uit om over hun eigen interpretatie van identiteit te reflecteren. Thema’s zoals intimiteit, sociale positionering, kwetsbaarheid, angst en confrontatie worden hierbij aan het licht gebracht.

 

Dancetalk – Merel Heering

Voel jij je ook zo ongemakkelijk tijdens nagesprekken? Sluit aan bij Dancetalk! Moderator Merel Heering neemt alle ongemakkelijkheid weg. Voor je het weet zit je in een geanimeerd gesprek met de choreograaf en heb je woorden gegeven aan je ervaring.

Lullaby

Lullaby is a danced, contemporary lullaby that focuses on the current millenial problem: the idea that life should always be fun. For twenty minutes two millenials and their dynamic, acrobatic duet take you into a slightly absurdist world in which this problem is explained. Lullaby shows, reflects and gives suggestions. The performance has a flashy character, is sometimes confrontational, but is always performed with a wink.

Photo: William van der Voort.

Bored To Death

Bored To Death gaat over hoeveel we van onszelf vragen en hoe passief ons lichaam daarvan wordt. We leven, werken en zoeken ontspanning in ons hoofd. Het lichaam verveelt zich daarbij dood en krijgt weinig of geen uitdaging meer. Judith vertaalt de overbevraagdheid van ons denken naar fysieke beweging en zoekt, breekt en geeft zich over. Tot ze haar strategie verandert en durft te kijken naar wie en wat er altijd al was.

Judith Clijsters is een observator en werkt intuïtief, waarbij haar aandacht gaat naar het onderscheiden van wat echt of fake is. Ze doet dit alles met een sterke maar zachte fysieke bewegingstaal en een sobere maar zeer gedetailleerde esthetiek, waarbij je als toeschouwer ruimte krijgt om echt te kijken.

The Beauty of Falling Apart

Choreografen/dansers Heather Ware en Hilde Elbers delen een diepgewortelde passie voor het buitenleven, voor de natuur. Ze zijn geïntrigeerd door het moment waarop de kracht van de natuur verandert van bevrijdend in bedreigend, het moment waarop onze eigen onbeduidendheid op de proef wordt gesteld en de drang om te overleven het overneemt. De blootstelling eraan vereist dat we onze eigen veiligheid vinden.

Vertrekkend vanuit dit gedeelde thema maakten Hilde en Heather twee radicaal verschillende solo’s voor elkaar waarbij Heather in Hildes werk danst en Hilde in Heathers werk. Op het moment dat de solo’s hun vorm kregen, voelden beiden de noodzaak om ze meer te laten zijn dan de som der delen. Wat zou er gebeuren als deze twee realiteiten met elkaar in contact zouden worden gebracht? Hoe beïnvloedt de aanwezigheid van de ander onze beleving en welk beroep doet zijn of haar aanwezigheid op ons empatisch vermogen?

The Beauty of Falling Apart is een mentaal experiment via het lichaam, een ongebruikelijke maar verleidelijk precieze oefening in kijken en beleven. We zien hoe twee mensen op heel verschillende manieren vertrouwen trachten te vinden en proberen zich ‘veilig genoeg’ te voelen.

Foto: William van der Voort.

Panflutes & Paperwork

Panflutes & Paperwork is een samenwerking tussen choreograaf Ingrid Berger Myhre en componist Lasse Passage. In het duet nemen ze bestaande verwachtingen over muziekontwikkeling voor dans en het dansen op muziek als uitgangspunt. Ze gaan op speelse wijze in op de conventionele relatie tussen de twee disciplines. Samen zoeken ze naar een manier om de elementen volledig samen te smelten. Zijn ze in staat om het collectief boven individuele voorkeuren en neigingen te laten uitstijgen?

“When the form is in place, everything within it can be pure feeling” – A.Schöenberg

De titel belicht het contrast tussen droog en “nat”. Waar Panflutes staan voor het speelse, sensationele en passievolle, staat Paperwork voor het formele en bureaucratische. Myhre en Passage hebben beide een luchtige benadering van compositie en delen een voorkeur voor subtiele humor.

★★★★ – de Volkskrant:
‘Lachwekkend en lief, zoals ze proberen alles (ook elkaars talent) te delen in dit kleine uur vol luchtig uitgevoerde nonsens-spelletjes. Sterk is de opening met een synchroon vertolkt dadaïstisch gedicht vol duo-woorden: fish & chips, meet & greet, up & down. Evenals het zittend uitgevoerde duet vol scherpe hoofdknikken, op ritmisch geroffel van vier percussiehoutjes.’

“Ingrid heeft een uitgelezen kijk op het combineren van tekst, dans, beeld en geluid. Door de intelligente manier waarop ze deze elementen combineert maakt ze haar werk toegankelijk voor een breed publiek.” Kristin de Groot, Dansateliers

Exhibition

Met Exhibition nodigt Connor Schumacher je uit in het archief van de maker en zijn performer Majon van der Schot. Zijn voorstelling Exhibition vormt het hoogtepunt van hun persoonlijke en professionele ervaringen uit 2016 waarin het thema relatie een veelvoorkomend onderwerp is. De performers putten hun inspiratie uit verschillende contexten, musea, dansacademie workshops, filmsets en theaterpodia. Ze vragen zich af: Hoe verhouden wij onszelf met elkaar? Hoe gaan we, in
relatie tot elkaar, om met verwachtingen?

“…ongelooflijk slim en origineel..”
Krisztina de Châtel

“Exhibition van Connor Schumacher is verfrissend. In korte sequenties gaan Schumacher en Majon van der Schot krachtmetingen aan, in een ‘Jane Fonda meets The Met’. Genummerd als ‘exhibitions’ worden korte scènes in een door de fitness cultus doordrenkte taal gedanst.” Theaterkrant, 2017

“Het fascinerende Exhibition toont een reeks korte, beeldende scènes met live video waarin we hem, haar, maar ook hun relatiegeworstel leren kennen. Schumacher’s vreemde esthetiek is uniek; plastic, nep, animatie zijn woorden die te binnen schieten bij zijn personages.” De Volkskrant, 2017

 

 

Chameleon

Kan ik een kameleon zijn? Hoe zou het eruit zien als ik steeds van kleur verander? In Chameleon zoekt choreograaf/danser Joseph Simon naar de overeenkomsten en verschillen van de diverse bewegingstalen die in zijn lichaam gehuisvest zijn. De talen kunnen moeilijk te beheersen zijn, bekend zijn bij velen of een nauwe verwantschap hebben aan een andere taal. Al vergelijkend, gaat Joseph op verkenningstocht door eigen lijf. Hij vraagt zich af of hij de verschillende stijlen die zich in zijn lichaam bevinden uit elkaar kan houden.

Joseph Simon groeide op in verschillende landen en culturen. Zijn brede interesse in dans zorgde ervoor dat hij, naast verschillende talen, kennis opdeed van diverse dansstijlen. Als choreograaf verbindt hij met zijn werk een breed palet aan bewegingsvormen en doet hij onderzoek naar persoonlijke en culturele identiteit.