Dance Before You Go: Progress Is Moving!

Train een levendig lichaam en geest vol bewegingsvrijheid! Dans is een van de meest vruchtbare activiteiten waarmee je oefent hoe mens te zijn. Van opera tot techno, van het individuele tot het sociale; laten we dans gebruiken om ons te oefenen in het zijn van mensen.

In deze movement sessie met danskunstenaar Connor Schumacher, maak je kennis met het high intensity metafoor dat hij heeft ontwikkeld gebaseerd op onderzoek uit de cognitiewetenschap, taalkunde, de ravecultuur en vooruitstrevende ideeën over beweging.

Foto: Aad Hoogendoorn
Building Bridges (film)

Building Bridges gaat om het creëren van verbindingen tussen verschillende culturen en mensen. Een blik in het leven van urban dansmaker Ruben Chi terwijl die naar China afreist om een samenwerking aan te gaan met zijn broer Joewi Verhoeven die tevens filmmaker is en in Beijing woont. Wat is Ruben zijn gedachtegoed als dansmaker, en is China dit keer zijn bestemming? Het antwoord zit hem in zijn origine, en in de toekomst.

“Over the sky above the sea from the sun to the moon
There need to be a connecting bridge
That is not built of cement and steel ribs,
Neither is it of wood piers and beams.
But one that is invisible to the naked eye,
Imperceptible to the thinking”

– Chi Lianzi (moeder van Ruben Chi)

Contextprogramma

Meet, Reflect, Move & Get Inspired
Met deze programma’s laat de hedendaagse dans zich vanuit een andere invalshoek bekijken. Mis de kans niet om vooraf of na de voorstelling je kijkervaring te verdiepen. Vraag een van de makers het hemd van het lijf tijdens een van de nagesprekken, dans actief mee of laat je verrassen door de denk- en belevingswereld van deze nieuwe generatie makers. Zo wordt elk Moving Futures Festival programma een ervaring om nooit meer te vergeten.

 

Meet
Schuif aan bij de choreografen, dansers en makers tijdens Q&A’s, inleidingen, talks, nagesprekken en borrels. Of neem een kijkje achter de schermen en stel al je vragen. Bij ‘Meet’ beloven we je nieuwe ontmoetingen.

Reflect
Onderzoek, bekijk en reflecteer op dans vanuit een onverwacht perspectief. Van Edit this post tot Dance & Dare: hoe kijk jij naar dans? Wat beleef je en welk thema raakt je? Bij ‘Reflect’ vind je programma’s die je een nieuwe invalshoek geven. Soms nodigen we een wetenschapper uit om met ons mee te kijken. 

Move
Dans mee met de makers van de toekomst. Onder ‘Move’ vind je workshops, movement classes, jams en afterpartys waar je al je energie kwijt kunt en op een nieuwe manier dans kunt beleven. Ervaring is niet nodig.

Get Inspired
Laat je inspireren door dansfilms van Cinedans, work in progress en pop-up performances. Of wat dacht je van een poëtische impressie van beweging of een beeldende kunst installatie? Laat je meenemen in de creatieve flow van het festival en ‘Get inspired’.

Expert
In iedere stad organiseren we een inhoudelijk programma Professionals en studenten uit het dansveld worden uitgenodigd voor een expertmeeting in de vorm van een symposium, workshop of masterclass. Moving Futures en academies, universiteiten, programmeurs of (inter)nationale netwerkorganisaties slaan de handen ineen.

Ballet Russe

Ballet Russe is een duet op de scheidslijn tussen house en ballet. Geïnspireerd door het Ballets Russes dat een eeuw geleden met haar exotische flair Parijs op zijn kop zette, onderzoekt Joseph in dit werk opnieuw de aantrekkingskracht van het exotische.

Ballet Russe is een nieuw hoofdstuk uit Joseph’s serie Ballet Fantasies. In deze serie zet hij de technieken en codes van het klassieke ballet op alternatieve manieren in. Joseph onderzoekt of en hoe hij het klassieke ballet nogmaals kan transformeren en mee kan gaan met de tijdsgeest. Hij doet dit onder andere door het vermengen van ballet met elementen uit breaking, house, popping en dancehall.

Joseph mixt niet simpelweg danstalen, maar probeert zich te verhouden tot verschillende culturele tradities die hij allemaal maar deels belichaamt. Als witte man die opgroeide in verschillende landen (third culture kid) en zichzelf verschillende danstalen heeft aangeleerd, bevraagt Joseph in Ballet Fantasies niet alleen de aantrekkingskracht van het exotische, maar ook wat exotisch is voor wie en waarom.

As Much As It Is Worth

Twee performers bevinden zich in een situatie waarin de verhoudingen ongelijk zijn. Op basis van kracht, uithoudingsvermogen en vertrouwen gaan ze op zoek naar momentum en nemen ze verschillende rollen aan. Een gevoelig duet tussen twee ongelijke lichamen over het subtiele en genuanceerde van het moment waarop alles in balans lijkt te zijn.

Beeld: Paul Sixta
Loser

Ze vertelden me dat ik speciaal was. Dat ik alles kon krijgen wat ik maar wenste, zolang ik het maar echt wilde. Toen belandde ik in de echte wereld, en wist ik dat ik niet speciaal was en ook dat ik niet alles zou krijgen wat ik maar wilde.

Loser gaat over de voortdurende behoefte om een perfect leven te tonen en daarmee een eindeloze leegte op te vullen. Over de bekritiseerde, soms benijde generatie millennials, die een diepe ongelukkigheid verbergt. Hoe ga je om met een gat dat je nooit kunt vullen?

In 2016 startten Dansateliers (Rotterdam, NL) en het Spaanse kunstencentrum Azkuna Zentroa (Bilbao, ES) een nieuw uitwisselingsproject voor jong choreografietalent. Het project biedt twee verschillende dansmakers de mogelijkheid om een nieuwe solo voor zichzelf ontwikkelen. De makers die geselecteerd zijn om mee te doen in 2019-2020 zijn Sigrid Stigsdatter Mathiassen (Dansateliers) en Jaiotz Osa (Akzua Zentroa). Sigrid gaat per september 2019 aan de slag met de creatie van een nieuw stuk. Haar voorstelling gaat in première tijdens de opening van het Moving Futures Festival 2020 in Rotterdam.

Cold Hawaii

In de duinen van Cold Hawaii ligt een eenzaam lichaam. Gevangen in een voortdurend bewegende golf die door dat lichaam trekt, lekt het geluiden, stemmen en bewegingen. Met elkaar verweven vormen ze een lichaamslandschap, dat met een gebroken hart trillingen de wereld instuurt, zoekend naar rust en plezier.

In Cold Hawaii legt Sigrid tekst, beweging en muziek over elkaar heen, op zoek naar de plekken waar ze elkaar kruisen en ontmoeten. Hoe worden ze hetzelfde, maar blijven ze toch ook verschillend?

In 2016 startten Dansateliers (Rotterdam, NL) en het Spaanse kunstencentrum Azkuna Zentroa (Bilbao, ES) een nieuw uitwisselingsproject voor jong choreografie talent. Het project biedt twee verschillende dansmakers de mogelijkheid om een nieuwe solo voor zichzelf ontwikkelen. De makers die geselecteerd zijn om mee te doen in 2019-2020 zijn Sigrid Stigsdatter Mathiassen (Dansateliers) en Jaiotz Osa (Akzua Zentroa). Sigrid gaat per september 2019 aan de slag met de creatie van een nieuw stuk. Haar voorstelling gaat in première tijdens de opening van het Moving Futures Festival 2020 in Rotterdam.

Beeld: Matilde Soes Rasmussen
Re:Born

Een korte dansfilm over opstaan.
Alsof het net uit de lucht ter aarde is gestort. We zien een wezen roerloos op de grond, onder het slijm en met net genoeg kracht om te ademen. De lange benen uitgestrekt, de knieën knokig. Het gezicht verborgen onder de armen, anoniem, alleen. Om te overleven ligt een ogenschijnlijk onmogelijke uitdaging in het vooruitzicht: Opstaan.

Hoe kom je overeind als je zo hard het leven in geworpen bent? Hoe ga je verder als het leven je koud op je dak valt? Hoe sta je op als je niet weet hoe je lichaam bij elkaar te rapen? ‘Re:Born’ gaat over een kracht die gevonden moet worden en die gevoeld moet worden in iedere vezel, de kracht die nodig is om (opnieuw) te geloven in het lichaam, die nodig is om (weer) op te staan.

Over de lecture performance
In deze korte lecture performance zetten choreografe Annemijn Rijk en danseres Nicole van den Berg aan de hand van fysieke voorbeelden de choreografie van de film Re:Born uiteen. De makers nemen u mee door de gemaakte keuzes in het creatieproces vanaf het allereerste concept tot aan de uiteindelijke film. Hoe laat een dansmaker zijn publiek kijken naar een lichaam? Welke invloed heeft film op de benadering van dans?

Show Me

Show Me is een dansperformance, een oefening in zien, een reflectie op jezelf blootgeven, een spel met fictie en werkelijkheid, een talkshow waar iedereen te gast is.

Samen met hun publiek tasten drie performers de do’s en dont’s rond ‘kijken, laten zien en bekeken worden’ af. Wat zijn de situaties waarin we het lichaam normaliter niet ‘sharen’ en waarom dan eigenlijk niet?

Met referenties naar online (deel)gedrag nodigt Show Me uit tot een gezamenlijke belevenis. Ieders aanwezigheid en keuzes worden onderdeel van een fysiek gezelschapsspel, waarin sluimerende sociale codes zichtbaar worden en aanleiding zijn voor een goed gesprek.

STRANGER

Vanuit één mannelijk lichaam verkent Karel Tuytschaever in STRANGER verschillende denkbeelden over de man. De voorstelling verbindt dans met film, en toont verschillende perspectieven op mannelijke lichamelijkheid.

Welke man ben je? Welke man wil je zijn?

Zo zoomt STRANGER in en uit met als enige filter ons grootste orgaan, de huid. De huid die ademt, contact maakt en de dichtste verbinding is tussen jezelf en de ander.

I STILL REMAIN X

Met een knipoog naar de wereld van games, gaan componist/muzikant Patrick Housen en danseres/ choreograaf Judith Clijsters de strijd aan met hun demonen. Verwikkeld in hun eigen discipline, universum en patronen, is het de uitdaging elkaar te vinden. Te midden van een wereld waar tegenstellingen steeds groter worden, zoekt I Still Remain X naar tolerantie en verbinding. Deze voorstelling is een onderdompelende trip in de kracht van het samenzijn. Een ode aan de verbondenheid die middels dans en muziek rechtstreeks het hart aanspreekt. Een visueel en auditief spektakel dat mikt op een feel good gevoel. De voorstelling is geschikt voor een breed publiek, van mensen met een zwak voor dans en muziek tot festivalgangers en passanten. Toegankelijk en zeer welkom voor iedereen vanaf 14 jaar.

Praktijkgericht symposium: de post\human in performance

De post\human in performance is een praktijkgericht symposium georganiseerd door De Nieuwe Oost en ArtEZ Bachelor of Dance in samenwerking met Moving Futures, ArtEZ Creative Writing en de NCPA.  

Zijn wij de laatste generatie die sterft in hetzelfde lichaam waarin we werden geboren? Door medicijnen, chirurgie en technologie zijn er tegenwoordig steeds meer mogelijkheden om ons lichaam te veranderen. “Je bracht je fysieke realiteit in lijn met je mentale indruk van jezelf. Zou het niet goed zijn als we dat allemaal zouden kunnen doen?”, ​​vraagt Victor Stein aan transgender Ry Shelley in de recente roman Frankissstein van Jeannette Winterson.

Dit zijn geen sciencefictionvragen maar realiteit. In een wereld waar lichamen niet alleen worden gemanipuleerd met photoshop en filters, maar mensen daadwerkelijk een operatie ondergaan om eruit te zien als Ken of Barbie. Waar robots meer en meer op mensen zijn gaan lijken en kunstmatige intelligentie ervoor zorgt ze zich ook als mensen gedragen. En in een tijd waarin we onze neurale activiteiten en bewustzijn kunnen uploaden.

Wat betekent dit voor performances waarin de lichamelijke aanwezigheid van mensen altijd in het middelpunt van aandacht staat?

In dit praktijkgerichte symposium willen we de invloed van posthumanisme, cyborgs en robots op performance ervaren en bespreken. Wat is de waarde van het menselijk lichaam op het podium en in het publiek in deze tijd? Welke rol zullen robots en cyborgs in het theater spelen? Wat is de toekomst van een performance als de mens zichzelf overstijgt?

Dries Verhoeven (beeldend kunstenaar) zal vertellen over het proces van het creëren van geluk waarin een mensachtige kunstmatig geluk verkoopt. Naast Dries hebben we Maaike Bleeker (hoogleraar theaterstudies aan de Universiteit van Utrecht) uitgenodigd om te reflecteren op actuele ontwikkelingen.

Dit symposium zal plaatsvinden tijdens Moving Futures Arnhem.

Aanmelden

Studenten van ArtEZ, de Radboud Universiteit, HAN en NCPA-partners: gratis toegang (aanmelden verplicht!)

Professionals, makers en performers: €5,00 incl. drankje.

TICKETS

AURA

Moreno gaat terug naar de spirituele perceptie van het universum een gaat voorbij het rationele: het lichaam wordt gezien als de bron van de aura en beweging als de taal van de geest. In AURA wordt met extatische dans een geladen sfeer gecreëerd. Moreno Perna en Evgenia Rubanova brengen een Shamanistisch Techno Ritueel dat het publiek prikkelt de zinnen te openen. Catharsis volgt. De aura’s van de dansers en van het publiek raken verbonden. Een gevoel van magie, van gemeenschap ontstaat.

Not on this Earth – The Void of Longing

Als we de mogelijkheid zouden krijgen om een nieuwe ruimte te creëren op basis van alles wat we weten, wat voor soort ruimte zal het dan zijn? Welk waardesysteem zal het houden?

Op het toneel zijn twee lichamen bezig met het bouwen en afbreken van een nieuw stuk land, met hun lichamen en voor hun lichamen. Hun reizen zijn zwaar en veeleisend. Het land is nep en onverzettelijk, het geluid dreigt alles te overspoelen, hun energie en vlees is hun enige drijvende kracht. Maar het gefluister van hun ziel is puur en luid: samen vormen ze een nieuwe huid.

Not on This earth – The Void of Longing is een fysieke en spirituele reis die het lichaam terug in de tijd wil brengen – naar zijn wortels, naar zijn essentiële vorm: grenzeloos en zuiver. Het is een gebed voor vrijheid van de sociale beperkingen van geslacht, nationaliteit, kleur en religie.

Neptune

Wat kan water ons leren over verandering, over het loslaten van oude systemen? Omringd door smeltende ijsblokken onderzoekt Lois Alexander de structuren die door de geschiedenis heen vrouwen van kleur hebben beïnvloed. Ze herschrijft het verhaal vanuit haar eigen perspectief. In beweging gebruikt Lois kenmerken van water om de vloeibaarheid in relatie tot het zelf te onderzoeken. Door het kruispunt van dans, beeldende kunst en geluid creëert Neptune een universum dat de verbeelding stimuleert om nieuwe manieren van bestaan vorm te geven. Neptune is een samenwerking met scenografe Nina Kay en componist Shannon Sea.

Tremble

Andreas Hannes (GR, 1987) vervolgt zijn werk vanuit de beoefening van het huppelen. In Tremble begint een groep dansers aan een reis zonder bestemming. Ze bewegen in geometrische patronen over het podium, vallen in en uit het ritme. Samen vormen ze een lichaam dat zich dynamisch door de ruimte verplaatst. Met de aanhoudende cadans en de originele muziek van componist Rival Consoles belicht Tremble een ruimte die in transit is. Je wordt meegezogen in de flow van de huppelaars.  Alsof je zelf, schuddend, op een bewegend voertuig zit, onderga je een road-trip waarin je herinneringen en aspiraties zich verweven.

Verlaten Vrouwen

Vrouw zijn. Het is meer dan eens onderwerp van verhitte discussies. Verscheurd tussen stereotypes van moeder, maagd of hoer enerzijds, en de vrijgevochten, onafhankelijke feminist anderzijds. Het startpunt is een verlaten vrouw. Vanuit eenzaamheid en bedolven onder alle geconditioneerde lagen en opgelegde verwachtingen, op zoek naar haar schuilende kracht.

Verlaten Vrouwen is een toegankelijke dansvoorstelling voor de openbare ruimte, gecreëerd en gedanst door vijf vrouwelijke dansers van hedendaags danscollectief Arnhemse Meisjes. Opgezweept door het gitaarspel van muzikant Wout Kemkens, onderzoeken zij al dansend alle uithoeken en verschijningsvormen van het spectrum van ‘vrouw-zijn’: van kracht tot kwetsbaarheid en weer terug. Vanuit de vele clichés gaan zij op speelse en lichtvoetige wijze de diepte in en nemen je mee in een herkenbare zoektocht naar wat het is om anno 2020 vrouw te zijn.

Verlaten Vrouwen gaat tijdens Moving Futures Festival 2020 in première in Arnhem.

www.new-seeds.nl

Mind the Body

Mind the Body is een fysieke solovoorstelling van Anton van der Sluis over de scheiding en de verbinding tussen het hoofd en het lichaam.

We zouden kunnen zeggen dat we een brein hebben in ons hoofd én een brein in ons lichaam. Het brein in ons hoofd probeert alles wat we ervaren te framen: het creëert regels en het verdeelt. Dit is het brein wat we in ons dagelijks leven vooral gebruiken. Het brein in ons lichaam daarentegen, heeft zijn eigen intelligentie: het verbindt, het laat stromen en het weet hoe het dingen moet loslaten om ze te laten ontwikkelen.

Mind the Body is een speelse, humorvolle fysieke zoektocht van een man tussen zijn hoofd en lichaam. Een zoektocht naar de verbinding tussen deze twee breinen. Want wat is een lichaam zonder een hoofd om het te sturen? En hoe communiceert en beweegt een hoofd zonder een lichaam om het te dragen?

www.languagenoproblem.com

see me notice you

‘see me notice you’ gaat over het verlangen naar fysiek contact in een samenleving die 24/7 online en bereikbaar is. Via dans en muziek maken de Arnhemse Meisjes en performer en muzikante Rosine Langbroek gedurfd en ongedwongen offline-contact. Ze zoeken de grenzen op met alle ongemakkelijkheden van dien en weten de kijker te raken met hun gelaagde lichtvoetigheid. Een poëtische voorstelling met moderne dans en zonder grens tussen podium, publiek en artiest.

De Arnhemse Meisjes zijn een zeskoppig danscollectief van Arnhemse bodem.

new-seeds.nl

Moving Sounds

Wat zijn de verschillende ritmes van het leven en hoe klinken deze als ze samensmelten? Wanneer passen we ons aan aan het ritme van de ander en wanneer kiezen we onze eigen weg?

Met Moving Sounds creëert internationaal bekend en prijswinnend urban danser Ruben Chi zijn eerste voorstelling, waarin hij zijn passie voor de hiphopcultuur combineert met muzikale invloeden uit de funk en jazz. Geïnspireerd op de battle scene brengt Chi locking, breakin’, housedance en hiphop in het theater.

Samen met dansers van verschillende achtergronden zoekt Ruben Chi een connectie met ieders innerlijke ervaringen. Vol energie en bezieling creëren de dansers de muziek die het ritme van de bewegingen bepaalt en ontdekken ze daarmee de verschillende ritmes van het leven. Ze maken een reis door verschillende muziekgenres, herinneringen en gevoelens. Vanuit eigen kracht en verhalen raken deze energieke performers je vol bezieling recht in het hart.

www.rubenchi.com